W centrum uwagi Magdaleny Kościsz od początku znajdują się zagadnienia mieszczące się w nurcie posthumanizmu, w skrócie są to: pozycja człowieka, zwierzęcia, technologii i ich wzajemne relacje. Każdy obraz z pozoru niewinny, nieskomplikowany, niby gładki, aczkolwiek ekspresywny jest manifestem w obronie równości każdego z wymienionych podmiotów. Artystka używa adekwatnego do współczesnej estetyki języka wizualnego, czerpiąc ze street artu i komiksu. Każdy obiekt oprócz tego, że niesie ze sobą niby błahą, a jednak o głębszym wymiarze historię jest jednocześnie manifestem i hasłem protestu na rzecz ruchu wyzwolenia zwierząt [Peter Singer w książce Wyzwolenie zwierząt (Marginesy, Warszawa 2018) demaskuje bezmyślne wykorzystywanie zwierząt przez ludzi.]
Pierwsza po rewolucji francuskiej manifestacja ruchu wyzwolenia zwierząt
Emblematyczny dla wystawy BABA IS ME obraz Króliki i Napoleon odnosi się do historii z 1807 r. Po podpisaniu traktatu pokojowego w Tylży i tym samym zakończeniu wojny z Rosją Napoleon Bonaparte zlecił szefowi sztabu L-A. Berthierowi przygotowanie kolacji, którą poprzedzić miało polowanie na króliki. Króliki przeznaczone na łowy nie były wolnożyjącymi zwierzątkami, lecz były udomowione, i w zależności od przekazu, Berthier pozyskał je z okolicznych hodowli, ponieważ współczuł cesarzowi braku umiejętności celnego strzelania i chciał mu oszczędzić porażki, czy też zwyczajnie zdecydowała o tym logistyka. Wypuszczone z klatek króliki jak zorganizowana armia ruszyły na tego, który miał je upolować i w efekcie musiał się on salwować ucieczką. Czyżby to była pierwsza po rewolucji francuskiej manifestacja ruchu wyzwolenia zwierząt?
(…)
Godziny otwarcia
wtorek i czwartek: 17.00 – 21.00
sobota: 15.00 – 18.00
Data:
wtorek, 25.07.2023 - czwartek, 31.08.2023
Godzina 17:00
Wykonawca / Organizator:
Galeria Olympia
Lokalizacja:
Galeria Olympia
ul. Szlak 13
31-161 Kraków
Bilety:
Wstęp bezpłatny - 0 PLN