To wizerunek Matki Boskiej w różanej girlandzie – rzymskie dzieło Giovanniego Battisty Salviego wypożyczone z warszawskiego klasztoru sióstr wizytek.
Pokaz wzbogacają przepiękne miniatury z kolekcji Biblioteki Książąt Czartoryskich. Sierpniowy cykl „Cudowna moc sztuki” to wynik współpracy Muzeum Narodowego w Krakowie ze Stowarzyszeniem Instytut Dziedzictwa, organizatorem „Konkursu na najpiękniejszy bukiet – Cudowna moc bukietów”. Prezentowanym w oddziałach MNK dziełom religijnym z motywami kwietnymi towarzyszą tematyczne wykłady i warsztaty.
Program:
11 i 12 sierpnia, godz. 11:00 – warsztaty tworzenia zielników „Zielniki Orzeszkowej” , prowadzenie Sylwia Popławska
14 sierpnia, godz. 11:00 – warsztaty florystyczne, prowadzenie Agnieszka Stój
16 sierpnia, godz. 17:30 – wykład:– Katarzyna Płonka-Bałus, „Niderlandzkie modlitewniki i kwiaty”
Nie sposób mówić o dziejach przedstawień botanicznych w sztuce bez przypomnienia szczególnego zjawiska, jakim były książeczki służące osobistej dewocji, licznie powstające Gandawie i Brugii w ostatniej ćwierci XV – i pierwszej XVI wieku. Dzieje się tak głównie za sprawą malowanych na marginesach ich kart roślin, wyróżniających się niespotykaną wcześniej naturalnością barw i kształtów, mocą malarskiego iluzjonizmu zamienionych w niepowtarzalny fenomen artystyczny. Śledząc ( obfity materiał ilustracyjny! ) różne formy roślinnych marginaliów, sięgniemy do artystycznej genezy poszczególnych motywów, zadając pytanie o wyrażony nimi sens. Bardziej jednak niż oczywista symbolika sakralna poszczególnych gatunków ( róże, lilie, goździki, kwiaty orlika, bratki itp. ) interesować nas będą inne jeszcze – dewocyjne i artystyczne – znaczenia, kryjące się w rozrzuconych na marginesach okruchach przyrody, wyznaczających ważny moment w dziejach malarstwa w chwili jego „wahania” pomiędzy średniowieczem a nowożytnością .
23 sierpnia, godz. 17:30 – wykład,: Filip Chmielewski, „Barokowe Madonny w kwietnych girlandach i ich autorzy: Jan Brueghel Aksamitny, Daniel Seghers, Sassoferrato i inni…
Typ dewocyjnego obrazu w XVII-wiecznym malarstwie flamandzkim i włoskim – ikonografia i znaczenie maryjnych wizerunków”
Tytułowy wykład poświęcony będzie niezwykłym i jakże efektownym barokowym wyobrażeniom maryjnym ukazującym Matkę Boską wraz z małym Jezusem Chrystusem i świętym Józefem lub też samotnie, w obramieniach z kwietnych girland i wieńców oraz w kartuszu. Ten typ ikonograficzny maryjnego wizerunku szczególnie rozwinął się w Niderlandach Południowych, czyli katolickiej Flandrii, utrzymując się przez niemal całe XVII stulecie. Najpiękniejsze i najokazalsze przedstawienia Madonn w girlandach, pełne maryjnej symboliki i florystycznych odniesień do Matki Jezusa, wychodziły z pracowni znanych i cenionych mistrzów antwerpskich i brukselskich, takich jak Jan Brueghel Starszy (Aksamitny), Daniel Seghers czy Jan de Heem.
Za pośrednictwem twórców niderlandzkiego pochodzenia, przedstawienia te zaczęły pojawiać się również w Italii, a nawet były tworzone wspólnie przez artystów północnoeuropejskich (przebywających m.in. w Rzymie) jak i włoskich. Stąd też, ich obecność w twórczości czynnych w Wiecznym Mieście: Sassoferrata oraz Carla Maratty i innych malarzy doby baroku. Poza samymi dziełami malarskimi (wiążącymi się także z XVII-wieczną Rzeczpospolitą i zamówieniami oraz zakupami królewskimi), jak też sylwetkami ich twórców, omówione zostaną symboliczne znaczenia przywoływanych dzieł. Ponadto, w kręgu zainteresowania znajdzie się wystawiane, warszawskie dzieło wiązane z Sassoferratem, ukazane na tle współczesnej mu ikonografii Niepokalanego Poczęcia (głównie w malarstwie rzymskim około połowy XVII stulecia).
30 sierpnia, godz. 17:30 – wykład,: Magdalena Michniewska, „Rośliny w średniowiecznych rękopisach”.
Wykład poświęcony będzie średniowiecznym zielnikom oraz rozwojowi dekoracji roślinnych w manuskryptach. Nie zabraknie opowieści o roślinach oraz ich roli w sztuce, kulturze i medycynie.
Prowadząca: Magdalena Michniewska – historykczka sztuki, farmaceutka; . Aautorka książki „Rośliny w małopolskim gotyckim malarstwie tablicowym 1420–1540”.
Godziny otwarcia:
- poniedziałek – nieczynne
- wtorek – sobota: 10.00 – 18.00
- niedziela: 10.00 – 16.00
Ostatni zwiedzający są wpuszczani do galerii i na wystawy na 20 minut przed zamknięciem oddziału. Kasa, sklep, szatnia pozostają czynne do godziny zamknięcia oddziału
Data:
czwartek, 09.08.2018 - niedziela, 09.09.2018
Godzina 10:00
Wykonawca / Organizator:
Muzeum Narodowe w Krakowie
Lokalizacja:
Pałac Biskupa Erazma Ciołka
ul. Kanoniczna 17
31-002 Kraków
Bilety:
Bilet normalny - 10 PLN
Bilet ulgowy - 5 PLN
Bilet dla młodzieży - 1 PLN
Wstęp wolny - niedziela - 0 PLN