Najstarszym oddziałem MNK są Sukiennice w Rynku Głównym 3, które zostały wybrane na siedzibę powstającego muzeum w 1879 r. Zaaranżowana w nich Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku jest jednym z najsłynniejszych zbiorów muzealnych w Polsce.
Sala Bacciarellego: Oświecenie – ukazująca sztukę drugiej połowy XVIII i początku XIX stulecia,
Początkom sztuki polskiej patronuje wielki mecenas na polskim tronie, Stanisław August Poniatowski. Zorganizowana przez niego polityka kształcenia polskich artystów za granicą, zamiast sprowadzania do Polski obcych, dała początek nowoczesnemu malarstwu polskiemu.
Termin „oświecenie” przyjęty jako tytuł Sali I wynika z pluralizmu form stylistycznych (późnego baroku, rokoka, klasycyzmu rzymskiego i paryskiego i neoklasycyzmu) panujących na dworze króla oraz w kręgach magnaterii i kształtujących oblicze sztuki polskiej w drugiej połowie XVIII wieku.
Trudna sytuacja w jakiej znalazło się środowisko polskich artystów po abdykacji króla – pozbawione władcy, którego opieka przybierał formy mecenatu państwowego, oraz dyskurs podjęty przez pokolenie artystów dojrzewających w okresie między Insurekcją Kościuszkowską, a Powstaniem Listopadowym zmierzały do wykształcenia nowych form wypowiedzi, zakorzenionych nie w tradycji stanisławowskiej, ale odwołujące się do różnych form klasycyzmu praktykowanego w zagranicznych, głównie paryskich pracowniach, albo do tradycyjnej kultury i estetyki sarmackiej.
Sala Michałowskiego: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej – której problematyka skupia się na wątkach narodowych w sztuce
Romantyzm wyraził się w każdej dziedzinie ludzkiej działalności, zwłaszcza jednak w literaturze, muzyce i sztukach plastycznych, a także w polityce, modzie oraz obyczajowości.
Na potrzeby ekspozycji przyjęte zostało rozumienie romantyzmu jako zjawiska artystycznego obejmującego lata od schyłku XVIII w. do połowy XIX stulecia – całą formację kulturową, do której należała generacja artystów działających przede wszystkim w pierwszej połowie XIX stulecia.
Podobnie jak w przypadku malarstwa europejskiego, w dziedzinie rodzimego malarstwa romantyzm charakteryzowała różnorodność postaw i poszukiwań twórczych. Zaowocowało to rozmaitością tematyczną i stylistyczną dzieł. Romantyzm, jako okres w dziejach kultury nie posiada jednorodnego odbicia stylistycznego w sztuce. Dlatego należy raczej mówić o postawie romantycznej, o malarstwie okresu romantyzmu, niż o malarstwie romantycznym.
Mimo trudności w jednoznacznej klasyfikacji, ze względu na swe znaczenie dla całej polskiej sztuki XIX wieku, a nawet XX wieku, należy się romantyzmowi szczególne miejsce w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach.
Sala Siemiradzkiego: Wokół akademii – prezentująca zagadnienia istotne dla nauczania akademickiego w drugiej połowie XIX wieku
Ekspozycja w tej sali ma na celu wyodrębnienie tematyki związanej z nauczaniem na akademiach oraz sztuką oficjalną, reprezentacyjną, prezentowaną na salonach i odpowiadającą zapotrzebowaniu elit i bogatej części społeczeństwa.
Definicja akademizmu do dziś pozostaje niejednoznaczna, podobnie jak zakreślenie ram chronologicznych dla tego terminu mającego określać pewną grupę zjawisk artystycznych w XIX wieku.
Pod pojęciem „sztuki akademickiej” – mimo terminologicznych niejednoznaczności – zwykło się rozumieć malarstwo drugiej połowy XIX wieku. Dążąc do zwięzłego i adekwatnego określenia wyboru dzieł zebranych w sali, użyto terminu „Wokół akademii”.
W wyborze obiektów kierowano się generalnie tematyką typową dla nauczania na akademiach drugiej połowy XIX wieku. Historia – rozumiana w osiemnastym wieku jako sceny przedstawiające wydarzenia z Biblii i mitologii. Przede wszystkim jako sceny z historii ojczyzny, ponadto malarstwo rodzajowe, pejzaż, martwa natura. Wzięto również pod uwagę preferencje odbiorców, głównie elit społecznych. Elit które były zainteresowane gatunkami wysoko cenionymi na akademiach oraz salonach malarstwo historyczne, historyczno-rodzajowe i portretowe. W mniejszym stopniu interesowano się pejzażem; natomiast martwa natura nie cieszyła się uznaniem ani artystów, ani elitarnych odbiorców.
Sala Chełmońskiego: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu – gromadząca dzieła, które zapowiadają sztukę Młodej Polski, eksponowane w Gmachu Głównym muzeum
- „Czwórka” Józefa Chełmońskiego,
- „Wieczór nad Sekwaną” Aleksandra Gierymskiego,
- „Introdukcja” Jacka Malczewskiego,
- „Bydło schodzące do wodopoju”
- Józefa Szermentowskiego, „Spotkanie na moście” Józefa Brandta.
Wyróżniono także artystów wyznaczających nowe tendencje, rozwiązania tematyczne lub formalne w polskim malarstwie XIX wieku, np. Józef Szermentowski, Józef Chełmoński, Aleksander Gierymski, Władysław Podkowiński oraz Jacek Malczewski. Zgrupowano i zaakcentowano wybrane wątki ikonograficzne oraz rozwiązania formalne. Istotne dla nurtów: realizmu i naturalizmu, impresjonizmu oraz początków malarstwa o charakterze symbolicznym.
foto. Mirek Żak – pracownia fotograficzna MNK
Data:
środa, 01.01.2025 - wtorek, 30.12.2025
Godzina 10:00 -18:00
Wykonawca / Organizator:
Muzeum Narodowe w Krakowie | Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku
Lokalizacja:
Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach
Rynek główny 3
31-042 Kraków
Bilety:
Bilet normalny - 32 PLN
Bilety ulgowy - 19 PLN
Bilet rodzinny - 64 PLN
Bilet do 26 lat - 1 PLN
Wstęp bezpłatny - wystawy stałe - wtorek - 0 PLN